Jak pisać w Internecie?

 

Napisaliśmy już o tym, jak ważną rolę odgrywają treści na stronie WWW. Z tego też powodu teksty na stronie internetowej nie mogą po prostu być. Muszą być ciekawe.

Ponoć większość tekstów w Internecie nie jest czytanych. Gdy jednak im się przyjrzeć, nie dziwi to – strony WWW są zaśmiecone wodolejstwem i tworzeniem "sobie a muzom". Internauta żyje szybko i nie ma czasu na elaboraty, z których nic nie wynika. Większość z nich nie ma zacięcia naukowego, więc stylem akademickim nie przekonasz ich do siebie.

Podstawa dobrego tekstu na WWW to: konkretnie, na temat i ciekawie.

Konkretnie

Dobry tekst wcale nie musi być długi. Sztuka pisania polega na zwięzłości. Internauta lubi teksty, których nie musi przewijać na ekranie, czyli mieszczące się w obrębie strony ekranowej. Wbrew pozorom można w nich wiele przekazać. Na przykład takie zdanie:

Dotychczasowi klienci są zadowoleni z poziomu moich usług.  Pragę zwrócić Państwa uwagę na dział „Rekomendacje”, w którym moi dotychczasowi klienci dzielą się wrażeniami ze współpracy ze mną.

można ująć krócej:

Dotychczasowi klienci są zadowoleni z poziomu moich usług, o czym świadczą Rekomendacje (i tu wstawić link). 

Na temat

Unikaj długich wstępów (od Adama i Ewy) i didaskaliów. Może ich pisanie sprawi Tobie przyjemność, ale czytanie czy nawet tylko przelecenie ich wzrokiem będzie uciążliwe dla czytelnika, szukającego konkretnej informacji (np. o ofercie czy kontakcie). Jeśli dział nosi nazwę Oferta, to skoncentruj się wyłącznie na Ofercie, jeśli Referencje, to umieść w nim po prostu referencje. 

Ciekawie

Konkretnie i na temat nie znaczy sucho czy beznamiętnie. Liczy się lekkość pióra. Pisząc teksty na WWW, nie zapominaj o anegdotach czy ciekawostkach, o ile są związane z Twoją działalnością i wniosą coś do tekstu (do wiedzy jego odbiorcy). Możesz też próbować językiem odzwierciedlić panującą w firmie i w relacjach z klientami atmosferę: bezpośredniość, zaufanie, dbałość o wysoki standard obsługi klienta.

Jeśli sam nie piszesz tekstu na WWW, tylko zlecasz go, pamiętaj, by egzekwować te zasady od autora (copywritera). No i nie zapomnij o poprawności...

 

Ostatnie realizacje: